تاید دستی و ماشينی چه مزایا و معایبی دارند؟

تاید دستی و ماشينی هر دو مواد شوینده ای هستند که قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارند. به همین دلیل می توان برای لکه بری از هر یک از این مواد شوینده استفاده کرد. اما اصولا لکه های قوی ممکن است با تاید دستی تمیز نشوند. زیرا آنزیم هایی که در این پودرها به کار رفته اند، چندان قدرت لکه بری بالایی ندارند.

اما تاید ماشینی به دلیل آنزیم های قوی تر و بیشتری که دارند، انتخاب مناسبی برای لکه بری هستند. از سوی دیگر باید بیان کنیم که نمی توان از تاید دستی و ماشينی برای هر نوع لباسی استفاده کرد. برخی از لباس ها دارای بافت نازکی هستند و اگر در برابر آنزیم های قوی قرار گیرند، دچار آسیب می شوند.

از این رو لازم است برای تمیز کردن این نوع پارچه ها و لباس ها، از تایدهای دستی استفاده کرد. با این تفاسیر باید بیان کنیم که هر نوع ماده شوینده ای که تولید می شود را، تنها باید برای تمیز کردن نوع خاصی از پارچه مورد استفاده قرار داد. در غیر این صورت نه تنها لکه ها و آلودگی ها از روی لباس و پارچه برطرف نمی شوند، بلکه به بافت لباس و پارچه نیز آسیب وارد خواهد شد.

 

تاید دستی و ماشينی

مزایای استفاده از انواع مواد شوینده و تاید دستی و ماشينی

در زمان های گذشته شاید انسان ها می توانستند تنها با استفاده از آب اقدام به تمیز کردن لباس های خود نمایند. اما امروزه دیگر هیچ کس از آب به تنهایی برای تمیز کردن لباس ها و پارچه ها استفاده نمی کند. آنها نیاز به مواد شوینده ای دارند که قادر باشد به خوبی آلودگی ها را برطرف نموده و در عین حال به کیفیت و بافت پارچه نیز آسیب وارد نکند.

از این رو امروزه استفاده از تاید دستی و ماشينی به عنوان دو ماده شوینده مناسب، بسیار متداول است. البته باید بگوییم استفاده از این مواد شوینده مزایای ویژه ای دارند که منجر شده است تا انسان ها برای تمیز کردن لباس های خود به سراغ آنها روند. از جمله این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پودرهای شوینده دستی و ماشینی از قیمت ارزانی برخوردار هستند.
  • پودرهای شوینده نسبت به مایعات از دوام بیشتری برخوردار بوده و از این رو می توان اقدام به خرید عمده این مواد شوینده نمود. همچنین قابلیت ذخیره سازی داشته که این مسئله خود باعث صرفه جویی بیشتر در هزینه می شود.
  • بسته بندی تاید دستی و ماشينی اصولا به صورت مقوایی بوده و از این رو با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند.
  • مواد تشکیل دهنده پودرهای دستی و ماشینی با ثبات تر هستند و بیشتر منجر به لکه بری و سفید کردن لکه ها از روی لباس می شوند.

پودرهای شوینده

معایب استفاده از پودرهای شوینده دستی و تاید ماشينی

در کنار مزایای بسیاری که برای استفاده از تاید دستی و ماشينی بیان نمودیم، باید بیان کنیم که استفاده از این مواد شوینده از برخی معایب نیز برخوردار هستند. از جمله:

  • پودرهای دستی و ماشینی به راحتی در آب حل نمی شوند. از این رو در بیشتر مواقع لکه های سفیدی را بر روی لباس از خود برجای می گذارند.
  • پودرهای شوینده نسبت به مایعات از مواد شیمیایی بیشتری برخوردار بوده از این رو بیشتر می توانند به بافت لباس آسیب وارد کنند.
  • در صورت استفاده از آب گرم تاید دستی و ماشينی اقدام به آزاد سازی انرژی نموده و ممکن است بهتر لکه های ایجاد شده بر روی لباس را از بین ببرند.
  • وجود سولفات سدیم موجود در پودرهای شوینده در دراز مدت قادر است به سیستم فاضلاب آسیب وارد کند.

با این اوصاف باید بیان کنیم، به همان میزان که استفاده از پودرهای شوینده و تایدهای دستی و ماشین مزایا به همراه دارند، می توانند منجر به آسیب رساندن به بافت لباس و سیستم فاضلاب نیز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هفت =