تاریخچه تولید اولین پودر لباسشویی

پودر لباسشویی که بعد از اولین موفقیت بشر در یافتن راهکاری برای پاکیزگی تولید شد، دارای پیشینه ساخت غنی است. در دوران قدیم انسان ها توجهی به پاکیزگی و بهداشت نداشتند. اما با افزایش بیماری های مختلف و بروز مشکلات سلامتی در میان خود، دریافتند که بین سلامتی و پاکیزگی رابطه قوی وجود دارد. از این رو به سراغ روش هایی برای تمیز کردن بدن و لباس های خود رفتند.

انسان ها در حدود 5000 سال پیش، با استفاده از چربی به دست آمده از زیتون و خاکستر جلبک های دریایی، ماده ای برای تمیز کردن لباس های خود ساختند. این ماده در بهداشت بدن و لباس آنها نقش موثری داشت. نمونه مشابه تمیز کننده قوی ساخت قدیم در عصر حاضر، همان نوشابه های گازداری هستند که انسان ها استفاده می کنند.

این مسئله منجر شد تا صنعت تولید مواد شوینده و بعدها پودر لباسشویی رونق یابد. انسان ها دریافتند که پاکیزگی آنها با سلامت جسمشان رابطه عمیقی دارد. هر چه بیشتر به نظافت خود اهمیت دهند، می توانند بهتر و بیشتر زندگی کنند و سلامت خود را حفظ نمایند. از این رو به سراغ تولید انواع پودرهای لباسشویی، ظرفشویی، مایع های شستشو و … رفتند. به گونه ای که امروزه شاهد تنوع بالایی در تولید این مواد شوینده در جهان هستیم.

پودر شوینده لباس

آغاز تولید پودر لباسشویی در تاریخ

اولین پودرهای لباسشویی و شوینده، در دهه 1930 با ترکیباتی به نام سورفاکتانت تولید شدند. این ترکیبات عملکرد پودرهای شستشو را بهبود بخشید. پس از آن در سال 1940 ترکیبات دیگری به نام فسفات ها به این پودرها اضافه شدند. این ترکیبات سختی آب را کاهش دادند و روند تولید پودرهای شستشو را بهبود بخشیدند.

سالها سپری شد و در سال 1990 تولید مواد شوینده بدون صابون در جهان به 7 میلیون تن رسید.

یکی از انواع شوینده های متداولی که امروزه انسان ها از آن استفاده می کنند، پودر لباسشویی است. این شوینده نسبت به دیگر شوینده ها از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه ای که هنوز هیچ جایگزینی برای آن تولید نشده است.

اما با این توضیحات، این سوال مطرح می شود که مزیت استفاده از این ماده شوینده چیست؟ آیا نمی توان به جای پودر شوینده لباس از دیگر مواد شوینده به این منظور استفاده کرد؟

باید بگوییم پودر لباسشویی به دلیل آنزیم هایی که دارد، رایحه ماندگار و دلپذیری به لباس می بخشد. همچنین الیاف پارچه را نرم کرده و منجر می شود تا انسان ها در استفاده از لباس احساس مطلوبی داشته باشند. به همین دلیل پودرهای لباسشویی هنوز محبوب بوده و توسط افراد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند.

پودر لباسشویی

ترکیبات موجود در پودرهای لباسشویی

پودرهای شوینده لباس از ترکیبات شیمیایی مختلفی تشکیل شده اند. در بیشتر این پودرها از مواد فعالی به نام آنیونیک استفاده شده، که منجر به افزایش لکه بری و پاک کنندگی لباس می شود. در نتیجه لباس درخشندگی زیادی یافته و تمام آلودگی های خود را از دست می دهد. زمانی که پودر لباسشویی در آب حل می شود، از خود کف تولید می کند. علت تولید کف این ماده شوینده مواد معدنی موجود در آن است.

همچنین در پودر لباسشویی از بلیچ ها استفاده می شود که این ماده به خوبی لکه های چربی و بو را از روی لباس برطرف می کند. به طور کلی باید بگوییم ترکیباتی که در این ماده شوینده به کار رفته است، منجر می شود تا زبری لباس از بین رفته و هیچ لکه و آلودگی بر روی آن باقی نماند.

تنها کافیست مقدار کمی از پودر را با آب مخلوط کرده و لباس را برای شستشو درون ماده قرار دهید. پس از آن شاهد از بین رفتن سخت ترین لکه ها و آلودگی ها از روی لباس خود خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سیزده =