كاربرد آنزيم در پودرهای لباسشویی

آنزیم در پودرهای لباسشویی اصلی ترین و کلیدی ترین مواد تشکیل دهنده به شمار می رود. آنزیم ها از سال 1967 به پودرهای شوینده افزوده شدند تا قدرت لکه بری آنها را افزایش دهند. پیشرفت علم تحول عظیمی را در فرمولاسیون پودرهای لباسشویی به وجود آورد. به گونه ای که وجود آنزیم ها قدرت پاکسازی و لکه بری را در پودرهای شوینده افزایش داد.

در اصل وجود آنزیم در پودرهای لباسشویی منجر به تجزیه و کوچک تر شدن مولکول های بزرگتر همچون پروتئین، کربوهیدرات، چربی و … می شود. تجزیه شدن این مولکول ها باعث می شود تا در واکنش با آب سریعتر حل شده و از بین روند. البته باید در نظر داشته باشید که بیشتر آنزیم ها در فرایند شستشو مصرف می شوند. اما برخی از آنها نیز ممکن است بعد از واکنش همچنان فعال بمانند.

برای آزاد شدن آنزیم در پودرهای لباسشویی نیاز به دمای 40 درجه سانتیگراد است. البته هر آنزیم ممکن است در دمای خاصی آزاد شده و بر روی لباس اثرگذاری نماید. مثلا آنزیم پروتئاز به دمای بالاتر از 100 درجه نیاز دارد. در حالی که آنزیم های دیگر می توانند در دمای بالاتر از 60 درجه سانتیگراد غیرفعال شوند. وجود آنزیم ها در پودر لباسشویی قادر است تمامی لکه ها و باکتری ها را برطرف نموده و بوی بد لباس را نیز از بین ببرد.

آنزیم در پودرهای لباسشویی

تاثیر انواع آنزیم در پودرهای لباسشویی

هر یک از انواع آنزیم که در پودرهای شوینده و لباسشویی وجود دارند، تاثیر خاصی برای پاکسازی دارند. همانطور که پیش از این بیان نمودیم، این مواد به تجزیه شدن تمامی لکه ها و از بین رفتن آنها کمک می کنند. اما مزیت اصلی وجود آنزیم ها در مواد شوینده، سریع تر کردن روند شستشوی لباس در دمای پایین است.

این مسئله نه تنها در مصرف آب، بلکه در انرژی و وقت نیز صرفه جویی می نماید. از میان انواع آنزیم در پودرهای لباسشویی باید به موارد زیر اشاره کنیم، که هر یک از آنها تاثیر خاص خود را در روند شستشو دارند. از جمله:

  • آنزیم آمیلاز که برای از بین بردن لکه های حاوی مواد غذایی نشاسته ای استفاده می شود.
  • آنزیم پروتئاز که برای از بین بردن لکه های پروتئین کاربرد دارد.
  • آنزیم سلولاز در حین استفاده بر روی سطح پارچه تشکیل می شود. این آنزیم به تجزیه و از بین بردن آلودگی ها از روی پارچه کمک می کند.
  • آنزیم لیپاز مناسب برای تجزیه لکه های ناشی از مواد چربی است.

تقریبا تمام مواد شوینده برای آنکه عملکرد خود را بهبود ببخشند، از آنزیم ها استفاده می کنند. البته متداول ترین نوع آنزیم در پودرهای لباسشویی از نوع پروتئازها و لیپازها هستند.

تاثیر آنزیم ها در مواد شوینده

مزایای استفاده از آنزیمها در مواد شوینده

وجود آنزیم ها در مواد شوینده و پودرهای لباسشویی مزایای ویژه ای به همراه دارد. از جمله این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

حفظ کیفیت جنس های ظریف و نرم: لباس های پشمی و ابریشمی همیشه در زمان شستشو با درجه حرارت بالا، آسیب می بینند. از سوی دیگر پارچه جین نیز پس از قرار گرفتن در حرارت بالای شستشو رنگ خود را از دست می دهد. برای شستشوی این نوع پارچه ها و لباس ها نیاز به پودرهای لباسشویی دارای آنزیم است. آنزیم ها می توانند از آسیب دیدگی این نوع پارچه جلوگیری نموده و کیفیت آنها را حفظ کنند.

صرفه جویی در مصرف انرژی: مزیت دیگر وجود آنزیم در پودرهای لباسشویی، صرفه جویی در مصرف انرژی خانگی است. اصولا ماشین های لباسشویی برای از بین بردن لکه ها از آب گرم استفاده می کنند. گرم کردن آن نیز مقدار انرژی زیادی لازم دارد. اگر آنزیم های شوینده در آب سرد بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، از مصرف انرژی و استفاده از آب گرم به میزان قابل توجهی می کاهند.

1 نظر در “تاثیر و کاربرد آنزیم در پودرهای لباسشویی

  1. taha گفت:

    عاااااااااااااااااااااااااااااااالی خیلی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =